" A bubble in a stream" - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Kelly Derkx - WaarBenJij.nu " A bubble in a stream" - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Kelly Derkx - WaarBenJij.nu

" A bubble in a stream"

Door: kellyderkx

Blijf op de hoogte en volg Kelly

05 Mei 2010 | Nepal, Pokhara

De Maoisten zijn in opstand, de straten zijn leeg en de winkels gesloten. Ik vind het maar een vreemde situatie. De Maoisten willen politieke macht, dit proberen ze door de bevolking te beinvloeden door middel van 'angst'. Ze marcheren met stokken in de handen door de straten. De locals zitten voor hun gesloten winkels en kijken ernaar. Als je besluit om je shop toch te openen is de kans groot dat de Maoisten het vernielen. Bussen die toch rijden worden bekogeld met stenen. Een onlogisch verhaal vind ik. Ze krijgen nou niet bepaald fans door mensen hun inkomen te laten mislopen. En toch hebben ze op dit moment het hele land in hun macht. De scholen zijn gesloten, er wordt niet meer gevist. Het "zondagsgevoel" overheerst in het land. Alle locals grijpen hun kans om te 'spelen' op de straaten.De voetballen vliegen om je oren. Deze opstand kan een paar dagen duren, maar ook een paar weken. Tijdens een zogenaamde "strike" zie je de Maoisten over straat marcheren. Een onaangename spanning hangt in de lucht. Het is een gevoel van angst en woede gemixt met een vleugje adrenaline. In mijn gedachten ben ik al voorbereid op het zien van 'een Maoist':een gevaarlijk uitziende Viking achtige kerel, bepakt met wapens als messen of zwaarden. Met zijn donkere ogen loert hij door de straten op zoek naar een verdachte prooi...Ik moet zeggen dat ik toch een beetje teleurgesteld ben.."De Maoisten" lijken eerder een verdwaalde groep van een locale feestparade. Met doodgewone jongetjes en vrouwen met kinderen. In plaats van gevaar straalen ze een gevoel van onwetendheid uit. Zouden ze allemaal wel beseffen waar ze mee bezig zijn?
Om deze 'spookstad' te ontvluchten besluiten Peter, Kevin, Jess en ik dat het tijd is voor een minitripje. Onze bestemming: Het meer Begnas Tal, 10 km van Pokhara. Begnas Tal en zijn kleinere zusje Rupa Tal zijn twee glorieuse en serene meren die, ondanks hun ligging vlakbij het drukke Pokhara, weinig bezoekers zien. Omdat verkeer verboden is tijdens "de Strikedagen" besluiten we lekker sportief te gaan fietsen. Al fietsend door de straten vol met buitenspelende Nepalezen en kleine dorpjes bekruipt mij een waar 'fietsvakantie- gevoel'. Even anderhalve dag geen Dhal Bhat en kinderstemmetjes om mij heen. We hadden dit mini tripje al een tijdje in ons hoofd en ik had al een aardig fantasiebeeld gecreeerd van hoe het tripje eruit zou moeten zien; een sprookjesachtig rustig meer, s'avonds chillend met een biertje in een klein en gezellig familie guesthouse, gelegen aan het meer. Mijn fantasie werd werkelijkheid...Na het beklimmen van een "Lord of the rings" achtige trap gemaakt van rotsen staat daar bovenop de top van een berg en gezellig klein guesthouse. Het heeft een loungehoek die boven een afgrond is gebouwd en uitkijkt over het gehele Begnas meer. Via een pad langs kleine huisjes en kippen kun je naar beneden lopen en bereik je het meer. Na een fietstocht waarbij we natuurlijk eerst nog verkeerd zijn gefietst,(met als gevolg een helse beklimming op een helse berg voor niets) zijn we wel toe aan een verfrissende duik in het meer. De hele dag heben we gezwommen, gegeten en gelezen. S'avonds werden wij als enige gasten verwend door de eigenaar en zijn vrouw met heerlijk eten: pasta, chicken curry, roti's, chicken biriani, salade en Dhal Bhat (Tsja, je ontkomt er niet aan, nee deze Dhal was goed te doen ;) Het is ongelovelijk wat Nepalezen kunnen klaarmaken in een uur tijd, met 2 gaspitjes in het halfdonker.
s'Nachts lig ik lekker te slapen op mijn vertrouwde plankbed wanneer ik wakker schrik van de meest harde donderklap ooit. Alsof een bom bovenop mijn hutje is beland. Jes en ik zaten rechtop in ons bed. Hierna volgde een oorverdovend geluid van een waterval van regen neerkletterend op het golfplaten dak. De volgende dag kreeg ik het gevoel alsof ik in Nederland wakker werd. Met op de achtergrond het geluid van regen en de kou om mij heen. Het meer was gehuld in een mist als in een ontwakende jungle met geluiden van vogels, krekels en regendruppels. Hier in deze magische omgeving is er ruimte om te denken. Het komt door de stilte, de rust, en de geluiden van de vogels. Het meer ligt groots voor mij, het is stil. Alsof ik er geruisloos overheen kan lopen. Dit is een plek waar je kunt oefenen in de kunst van het genieten.

"A bubble in a stream"
The core Buddist version of impermanence: An moment is there, and then it is gone...

Thus shall you think of all this fleeting world,
a star at dawn, a bubble in a stream,
a flash if lightning in a summer cloud,
a flickering lamp, a phantom and a dream.

  • 05 Mei 2010 - 14:59

    Stichting Muses:

    hee Kelly!
    zo lijkt me toch een beetje eng. is het niet gevaarlijk verder?
    gelukkig kan je het ontvluchten door een leuk tripje te maken! lekkr hoor! geniet ervan en doe ook een beetje voorzichtig!
    Groetjes Nicole

  • 06 Mei 2010 - 06:28

    Padre:

    Namaste Kelly,het is wel ff raar wakker worden als je dit leest over die Maoisten,wat een mafkezen,maar het deugd me wel weer hoe je dit allemaal weer oplost en je plezier van je trip omschrijft,al met al blijf op je hoede,en geniet van het goede!!!

    Dikke X Padre

  • 06 Mei 2010 - 07:08

    Kulap:

    Wow, mooi verhaal mop, heerlijk dat je even bent ontsnapt aan die nare maoïsten. klinkt als een waar paradijsje, zit helemaal met je mee te genieten!
    B-pop was toppie, we waren er pas om 5 uur, heerlijk weertje erbij en leuke musica. Jef moest ook nog draaien bij de rap battle, so we were proud! Mn padre was er ook nog. Kortom het was weer een gezellige boel. liefs rozie

  • 06 Mei 2010 - 09:20

    Bryan:

    Blijf vooral lekker positief Kelly :-)

  • 06 Mei 2010 - 16:56

    Bro:

    Bonjorno! :) klinkt echt goed kel! Heb je wel gemist op b-pop.Kus bro

  • 06 Mei 2010 - 17:19

    Marjo:

    Hoi Kelly, als lezer is het weer genieten van je verhalen. Liefs M

  • 06 Mei 2010 - 18:53

    Joanne:

    Kel! Wat supergaaf, echt mooi wat je allemaal meemaakt. Genietze!

  • 08 Mei 2010 - 21:36

    Hannie Eijk:

    Hoi Kelly,

    Die Maoiste vind ik wel een beetje eng hoor. Gelukkig kon je nog naar het meer en daar heerlijk genieten. Het eten klinkt inderdaad erg lekker.

    groet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Pokhara

vrijwilligerswerk in Nepal!

Recente Reisverslagen:

19 Juli 2010

"Zen- Bootcamp"

10 Juli 2010

Geef mij maar olifanten...

25 Juni 2010

On top of the world

08 Juni 2010

Een nieuw avontuur

29 Mei 2010

Ik hou ervan
Kelly

Dag lieve vrienden en familie! Leuk dat jullie mijn reisavonturen lezen!

Actief sinds 05 Dec. 2006
Verslag gelezen: 242
Totaal aantal bezoekers 61235

Voorgaande reizen:

29 Februari 2020 - 10 April 2020

Bali & Nieuw Zeeland

02 Maart 2019 - 22 Maart 2019

Colombia

05 Oktober 2018 - 26 Oktober 2018

Japan

25 November 2017 - 05 Januari 2018

Bali & Australië

18 November 2016 - 12 December 2016

Costa Rica 2.0

13 November 2015 - 05 December 2015

Vietnam

08 November 2014 - 03 December 2014

Costa Rica

04 April 2011 - 28 Juli 2011

Stage in Zuid- Afrika

14 April 2010 - 02 Augustus 2010

vrijwilligerswerk in Nepal!

Landen bezocht: