"Zen- Bootcamp" - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Kelly Derkx - WaarBenJij.nu "Zen- Bootcamp" - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Kelly Derkx - WaarBenJij.nu

"Zen- Bootcamp"

Door: kellyderkx

Blijf op de hoogte en volg Kelly

19 Juli 2010 | Nepal, Pokhara

Om erachter te komen hoe lenig en "zen" we zijn, gaan we naar een ware yoga retreat. Het Yoga huis staat bovenop de top van een berg met uitzicht over het drukke leven en het prachtige meer van Pokhara. Het huis wordt gerund door een Nepalese "zen" familie; moeders doet aan chanten, vaders is een echte yogi man, de kinderen zorgen voor een beetje reuring en gekrijs en dan is er nog een mediatie leraar of beter gezegd "dude". Deze 'dude' praat altijd in slow motion, alsof hij constant aan de wiet loopt te hijsen. We worden overladen met zen- achtige goedheid. Iedereen is vriendelijk en 'relaxed' binnen de muren van dit yoga paleis. De eerste ochtend gaat om 5.45 de meditatie gong. Slaperig lopen we de meditatie ruimte binnen, iedereen zit al "zen" te zijn, met dekentjes en al. "Goeiemorgen!" roep ik enthousiast, geen antwoord, ook de 'dude' houd zijn ogen afkeurend gesloten, druk met mediteren denk ik..Onwennig nemen Martijn en ik plaats op ons kussentje en ik kijk naar mijn dekentje, het zweet staat weer eens op mijn voorhoofd. Ik laat het dekentje voor wat het is en doe mijn ogen dan ook maar dicht. Ik begin met wat juist niet de bedoeling is; nadenken. Ik denk na over waar ik aan moet denken, en waar ik niet aan mag denken, en denk ik moet stoppen met denken, en hoe stop ik dat denken en.... de 'dude' spreekt; we gaan beginnen, met pre- meditatie oefeningen. Naar mijn mening de meest overbodige pre- oefeningen die er bestaan. "Wiggle your small toes", zegt de 'dude' sloom. Hierna volgen meerdere rare slome bewegingen met gekke delen van het lichaam. Nadat alles warm is "gewiggled" gaan we eindelijk beginnen. Ik zal jullie de rest van mijn meditatie pogingen besparen. Het komt erop neer dat het heel moeilijk is om je "innerlijke kop" eens te houden. Ook heb ik ontdekt dat ik een hele levendige fantasie heb; bountystranden maar dan met rondrennende chimpansee's en vliegen door de ruimte bijvoorbeeld... Na deze 'bijzondere' meditatie doen we een ochtendwandeling gevolgd door een ochtend yoga sessie. Spieren die ik nog nooit eerder heb gebruikt worden aangesproken en ik ontdek ook dat ik niet bepaald de lenigste ben. Martijn daarintegen zit vooraan in de klas en doet als enige in 1 poging de onmogelijke "yoga- schommel- houding". Zijn benen zijn onnatuurlijk in een lotus houding gevouwen, vervolgens schommelt hij op zijn handen als een aap heen en weer. Deze jongen blijft me verassen...zelfs de 'dude' was verrast en gaf Martijn een yoga knipoog. Ook andere, voor mij onmogelijke houdingen, doet hij in 1 keer. Zou hij soms stiekem goefend hebben?
Bij een retreat hoort ook een 'cleansing', door je neus welteverstaan. Met een mini gietertje gevuld met zout water giet je het spul door je ene neusgat, terwijl het er door de andere weer uit komt (gemixt met snot dan..) Een onnatuurlijk en ranzig gevoel, als resultaat klink ik alsof ik al weken verkouden ben, volgens mij is er iets niet goed gegaan..Na dit 'gegiet' in je neusgaten doen we een ademhalingsoefening met elkaar. Ik noem het de 'kippen-snot-dans'. Het lijkt op een nepalese versie van de vogeltjesdans waarbij je tijdens het klappen met je "vleugels" je neus snuit in de lucht, en dit heel snel achter elkaar. Terwijl we dit doen vliegt het snot door de lucht, heerlijk verfrissend..(don't try this at home!)
Dit yoga huis weet van aanpakken. Zo doen we ook aan "karma yoga", waarschijnlijk is dit verzonnen door de vrouw des huizes. "karma yoga" betekent letterlijk: stomme klusjes doen in en rondom het huis. Heb je ooit wel eens met een verfkwast alle randjes van de ramen en deuren staan schoonpoetsen? Dit schijnt dus goed te zijn voor je 'karma', dat je het even weet..
Ook konden we een stoombad nemen, dit klinkt heel luxe, maar dat is het niet. Het stoombad vind plaats in een vierkante box met twee deurtjes aan de voorkant. Het lijkt op zo'n box die een gochelaar gebruikt om mensen in te laten verdwijnen, waarbij alleen je hoofd er nog uitsteekt. De rest van het lichaam wordt binnenin langzaam gaar gestoomd.
Onze hele dag is volgepland met retreat- activiteiten. We hebben het er maar druk mee. Van zes uur s'ochtends tot zeven uur s'avonds zijn we aan het mediteren, chanten, stretchen, neussnuiten, stomen en ook nog eens aan het werken aan een goed karma. Het eten in dit yoga kamp was goddelijk. Etenstijd was ons mooiste moment van de dag. 3x per dag kregen we organisch, ayurvedisch powervoedsel. Vers fruit, mueslie, yoghurt, volkoren rijst, soep met bamboo, bonen, erwten, linzen en chili's...Dit heerlijke maar gevaarlijke goedje was alleen wel het recept voor een lichamelijke atoombom de dag erna op de w.c.
Na twee 'gezonde' dagen besluiten we dat we zijn "uitge-zen-t". Ik mis mijn chocolade momentjes, Martijn wil een biertje. Met een gezond 'zen' gevoel lopen we chantend de heuvel af richting Lakeside, vanavond eten we pizza!

  • 19 Juli 2010 - 08:21

    Lisanne:

    Hahahahahaaaa heerlijk verhaal!

    Zoen!

  • 19 Juli 2010 - 10:35

    Vera:

    Ik voel me helemaal "zen" door jouw verhalen te lezen Kel ;-)

  • 19 Juli 2010 - 13:22

    Gijs:

    Whahah, oh god, wat moest ik lachen. lekker bezig. geniet er nog ff van en grts aan Martijn.

  • 19 Juli 2010 - 18:26

    Padre:

    Reeds al via de mail vernomen,maar wil toch hier op reageren wat een fantastiche dingen jullie doen,iets wat je daar ook eigenlijk ook maar kan doen,ga door met je levendige fantasie en ZEN gevoel!!

    TOT gauw Padre &Mary

  • 20 Juli 2010 - 03:24

    Vera:

    Ha Kelly!
    Ik vind (vond) het hartstikke leuk om jouw verhalen te lezen. Je kan het allemaal goed "op papier" zetten... levendig enzo..
    Dankjewel en ik zie je misschien als je terug bent (Spoorloos)fijne weken nog voor jullie en XXX

  • 20 Juli 2010 - 17:46

    Anne:

    Hahaha hylarisch. Martijn de Yoga-expert. Moet ie wat mee doen! Ik zie het al voor me in een strakke legging met en wijd uitgerekt shirt "En ik tel af: drie, twee, een en de linkervoet omhoog.
    Ben benieuwd wat jullie volgende stop wordt.

    Kussie

  • 20 Juli 2010 - 23:01

    Bro From Rio:

    Heeel leuk kwel!! Ik weet nu zeker dat ik ook ga reizen, kan niet wachtwn!!

  • 21 Juli 2010 - 10:48

    Mama:

    Hi lieverdjes,

    Wat gezellig hebben jullie het samen!
    Leuk die foto's van de olifantenrit,lekker nat gespat door Jumbo!(ingefluisterd door het baasje waarschijnlijk)

    Ik mis jullie wel steeds meer en ik ben al aan het aftellen.
    Geniet er nog even lekker van en tot gauw.
    Hier alles prima, ook met de katjes.

    Kus en groetjes van ons. XXX

  • 21 Juli 2010 - 16:54

    Alain:

    Weer zo'n mooi verhaal! Vraag maar Martijn maar eens of ie met gestrekte benen zijn borstkas tegen zijn knieën kan leggen(bruce stijl).
    Veel plezier nog en zet die tijger foto ook online. Laters en kisses uit warm H'dorp

  • 21 Juli 2010 - 18:21

    Marjo:

    leuk joh, de olifantenfoto's. En knap dat jullie alles zo lang volhouden, ik was dat klooster al na 1 dag weer uitgegaan. Ben benieuwd wat er nu weer volgt. Kus m

  • 25 Juli 2010 - 16:38

    Stichting Muses:

    Hee Kelly!
    lekker om na een weekend weer zen te zijn en weer wat actie te gaan ondernemen haha.
    geniet van je pizza haha
    Groetjes Nicole

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Pokhara

vrijwilligerswerk in Nepal!

Recente Reisverslagen:

19 Juli 2010

"Zen- Bootcamp"

10 Juli 2010

Geef mij maar olifanten...

25 Juni 2010

On top of the world

08 Juni 2010

Een nieuw avontuur

29 Mei 2010

Ik hou ervan
Kelly

Dag lieve vrienden en familie! Leuk dat jullie mijn reisavonturen lezen!

Actief sinds 05 Dec. 2006
Verslag gelezen: 440
Totaal aantal bezoekers 61209

Voorgaande reizen:

29 Februari 2020 - 10 April 2020

Bali & Nieuw Zeeland

02 Maart 2019 - 22 Maart 2019

Colombia

05 Oktober 2018 - 26 Oktober 2018

Japan

25 November 2017 - 05 Januari 2018

Bali & Australië

18 November 2016 - 12 December 2016

Costa Rica 2.0

13 November 2015 - 05 December 2015

Vietnam

08 November 2014 - 03 December 2014

Costa Rica

04 April 2011 - 28 Juli 2011

Stage in Zuid- Afrika

14 April 2010 - 02 Augustus 2010

vrijwilligerswerk in Nepal!

Landen bezocht: