power women aama's - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Kelly Derkx - WaarBenJij.nu power women aama's - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Kelly Derkx - WaarBenJij.nu

power women aama's

Door: kellyderkx

Blijf op de hoogte en volg Kelly

18 Mei 2010 | Nepal, Pokhara

I have a confession to make... ik begin Dal Bat en spicey eten stiekem toch lekker te vinden. Lekker met mijn hand wroeten in de rijst hehe.
Mijn start in het nieuwe weeshuis was moeizaam. Het was een nieuwe uitdaging om deze plek als thuis te laten aanvoelen. Het heeft een paar dagen geduurd voordat dat gevoel langzaam begon te komen.In deze dagen heb ik veel aan Nederland gedacht. Toch probeer ik om het gevoel van gemis zoveel mogelijk uit te schakelen door te bedenken hoe bijzonder het is dat ik hier mag zijn. Soms vergeet ik even dat ik in Nepal ben; aan de voet van de Himalaya's. Als ik door de drukke straten van Mahandrapoul loop te 'winkelen' krijg ik ineens reisvlinders in mijn buik die uitschreeuwen: "Kel het is echt wel heel bijzonder en gek allemaal hier in Nepal, besef je dat? "Dan sta ik even stil en roep ik hardop: "Ik ben in NEPAL!" en ga ik weer verder.
Ik ben al aardig gewend aan het leven in dit drukke huis. Zelfs Etter begint te wennen. Al moet ik stiekem toegeven dat ik van bed heb geruild met een van de andere meiden omdat zij aangaf overal doorheen te slapen, zelfs door 'ratten- feestjes'. Ik ben geraakt door de kracht van de huismoeders die dit weeshuis runnen. De 'women- power' is hier sterk te voelen. Om jullie een beeld te geven van deze power women zal ik een poging wagen om de aama's te beschrijven: Qua uiterlijk zijn twee aama's een mix tussen Salma Hayek en Penelope Kruz. Met prinsessenlang haar en een exotisch uiterlijk. Toch zijn ze oud in hun gezicht, getekend door de zon, het harde werken en zorgen. Ze hebben de bouw van een vent en zijn beresterk. Wanneer ze aan het werk zijn hebben ze een strenge en serieuse blik die mij altijd een beetje beangstigd ( al weet ik niet precies waarom..)En als ze met elkaar praten klinkt het alsof ze altijd schreeuwen. Als het kinder spitsuur is lopen ze soms met een stok door het huis om de
'schatjes' onder controle te krijgen.(een ouderwetse draai om de oren is ook erg populair) Maar ze zijn ook wel weer zo lief om dan niet hard te slaan. Of om ons elke ochtend om 6 uur een kopje melkthee op bed te brengen. Laatst betrapte ik ze op een onderonsje in onze kamer waarbij ze als twee giechelende schoolmeisjes aan het roddelen waren over de andere'halve' aama. ( Zij is een beetje lui, misschien komt dat ook omdat ze "Buttie" heet?) Deze powervrouwen zijn weduwen en moeder van 24 kinderen. Ze slapen twee tot 3 uur per nacht. Wanneer het water op is staan ze midden in de nacht op om water te pompen en nog even de mega afwas te doen in het donker. De derde aama laat elke dag haar eigen gezin achter om in het weeshuis te zijn. En de vierde aama is Buttie, waarvan ik niet zo goed weet of zij ook thuis hoort in de catagorie power women. Ze is wel weer zo lief om mijn hoofd op haar schoot te leggen en te checken op luizen.
De moeders vinden het heerlijk om oms aan het werk te zetten. Vooral de mega berg met afwas is een klusje die ze graag twee keer per dag aan ons afstaan. Ik moet zeggen dat zelfs afwassen hier een gek gedoe is, maar ik zal jullie de afwas- gebruiksaanwijzingen besparen..Ik was voorbereid opdat de kinderen in het weeshuis verdrietige dunne weesjes zouden zijn, maar hier zijn de baby's mollig en blij. Sommige kinderen zijn wel getraumatiseerd maar toch heb ik het gevoel dat ze hier gelukkig zijn. Het is een grote familie, met veel chaos, gegil en geren, maar toch loopt het als een (NS) trein ;)

  • 18 Mei 2010 - 07:15

    Bro :

    HE ZOES! Blij weer even van je te horen. Het zou zomaar kunnen dat jij ook een beetje zoon blik krijgt. Zoon stoere, i know what i want and no one is gonne stop me blik!!

    Super !


  • 18 Mei 2010 - 08:44

    Kulap:

    Maly, jij hoort daar helemaal tuus! jij bent ook een powerwoman!

  • 18 Mei 2010 - 16:32

    Padre:

    Power to the people,haai Kelly,top dat het weer vorm begint te krijgen,en het besef hoe je daar in Nepal bent,goed dat je ff lekker brult daar, behoud je kracht,we zijn trots op je,XXX Padre

  • 18 Mei 2010 - 21:26

    Jo:

    Geweldig Kel! En willen we allemaal niet soms Buttie zijn? :-D

    x

  • 19 Mei 2010 - 11:49

    Mama:

    Lieve Kelly,

    Fijn dat je het weer naar je zin hebt!
    Geniet ervan meisje!!
    Groetjes van je zusje.
    Kus
    XXX

  • 19 Mei 2010 - 13:05

    Jacqueline:

    Hey Kel,

    Heb net van sandra al je mailtje doorgestuurd gekregen en met verbasing, een lach je verhalen gelezen! wat een avonturen beleef je!
    Maak er wat moois van en vanaf nu kan ik je ook volgen!

    x

  • 20 Mei 2010 - 04:50

    Stichting Muses:

    Hee Kelly!
    echt super wat je allemaal mee maakt daar in Nepal helemaal niet verkeerd om daar af en toe bij stil te staan want voor dat je het weet ben je weer in NL..
    maar jij mag ook trots op jezelf zijn hoor! veel plezier nog.
    Groetjes Nicole

  • 23 Mei 2010 - 18:20

    Marjo:

    Hoi Kel, had niet zo snel alweer een verhaal van je verwacht. Volgens mij stik jij ook van de woman power, liefs M

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Pokhara

vrijwilligerswerk in Nepal!

Recente Reisverslagen:

19 Juli 2010

"Zen- Bootcamp"

10 Juli 2010

Geef mij maar olifanten...

25 Juni 2010

On top of the world

08 Juni 2010

Een nieuw avontuur

29 Mei 2010

Ik hou ervan
Kelly

Dag lieve vrienden en familie! Leuk dat jullie mijn reisavonturen lezen!

Actief sinds 05 Dec. 2006
Verslag gelezen: 225
Totaal aantal bezoekers 61189

Voorgaande reizen:

29 Februari 2020 - 10 April 2020

Bali & Nieuw Zeeland

02 Maart 2019 - 22 Maart 2019

Colombia

05 Oktober 2018 - 26 Oktober 2018

Japan

25 November 2017 - 05 Januari 2018

Bali & Australië

18 November 2016 - 12 December 2016

Costa Rica 2.0

13 November 2015 - 05 December 2015

Vietnam

08 November 2014 - 03 December 2014

Costa Rica

04 April 2011 - 28 Juli 2011

Stage in Zuid- Afrika

14 April 2010 - 02 Augustus 2010

vrijwilligerswerk in Nepal!

Landen bezocht: