The bug lady - Reisverslag uit Sámara, Costa Rica van Kelly Derkx - WaarBenJij.nu The bug lady - Reisverslag uit Sámara, Costa Rica van Kelly Derkx - WaarBenJij.nu

The bug lady

Door: Kelly Derkx

Blijf op de hoogte en volg Kelly

30 November 2014 | Costa Rica, Sámara



Om over onze angst voor insecten en andere onbekende nachtdieren te komen hebben we ons opgegeven voor 'The Night Tour'. S'avonds laat worden we opgehaald door JuanFranco, een coole nerd en naturalist met grijze sik die alle boeken over dieren en planten uit zijn hoofd lijkt te weten. Hij draagt stoer een grote telescoop met standaard over zijn schouder zoals je dat ook verwacht bij zo'n type. Ook heeft hij een lange stok mee waarmee hij denk ik alle slangen gaat controleren...
Met een dikke hoofdlamp strak op mijn voorhoofd gebonden en m'n lange broek en grote schoenen begin in lichtelijk nerveus aan deze tour. We hebben al heel wat verhalen gehoord over DE Night Tour; over grote spinnen en andere creatures die op je arm worden gezet enzo...

We lopen in het donker over het strand als Juan uit het niets met drie enthousiaste sprongetjes naar een boomstam springt. Met twinkel oogjes kijkt hij ons aan; There! You see?? Mijn hoofdlamp volgt zijn wijsvinger maar ik zie helemaal niks. (Hier heb ik overigens wel vaker last van in CR; Jasper, Martijn en Roos spotten regelmatig dieren. Mij hoor je vervolgens fluisterend volgen met: "Ik zie het niet...")
Anyway, Juan laat ons een piepkleine kikker zien die onschuldig oogt maar een echte killer is. Hij heet 'the Gladiator', dat zegt genoeg lijkt me.
Na nog wat kikkers en een slang vervolgen we onze ontdekkingsreis per bootje om de vrouw van Juan; Tracy, te ontmoeten.
Tracy is een bioloog en staat bekend als "The bug lady" in Drake's Bay. Net als Steve Irwin en andere typetjes van Discovery en Nat. Geographic vind ik Tracy een fascinerend personage. Met haar brede kikkerlippen en grote ogen vertelt ze op een zen achtige manier wat we vanavond allemaal kunnen gaan tegenkomen. "Maybe a tarantula or Boa Constrictor yeah?" Zegt Tracy met een dikke trotse glimlach.
Op haar t-shirt staat een afbeelding van een 'Tailless Whip Scorpion'. (Dit is haar 'lievelingsdier' vertelt ze later als we er twee tegen komen. Ze zet er een op haar hand en begint liefdevol te praten over "this beautifull and amazing" little creature. Ze probeert hem nog bij Jasper op zijn arm te zetten maar hij verzint ter plekke dat zijn arm vol gesmeerd is met Deet. Google hem maar even..)

Als Tracy praat kijkt ze ons een voor een indringend aan. Soms fluistert ze bijna of stopt ze even met praten.
Als een klein kind dat naar een spannend verhaal luistert hang ik aan haar (kikker) lippen. We staan met z'n allen lichtelijk nerveus in een kringetje om haar heen. Volgens mij ziet het er belachelijk uit, al die bange toeristen met hoofdlampjes 'omgestrapt'

Het is donker en de geluiden van de nacht galmen om ons heen.
"At this moment, zegt Tracy, we are being watched by thousands of spiders"....Iedereen lacht maar kijkt toch snel even achter zich.
"I will show you, for example behiiiiiiind.....YOU!" Zegt Tracy terwijl ze naar Martijn wijst. Ik zie Martijn een klein sprongetje maken, snel achter zich kijken en nerveus lachen. Hij doet snel een stap opzij en Tracy scant de grond met haar super spider- scan ogen. Ze tilt een blaadje op en laat ons een piepklein spinnetje zien. Verrek.. Hoe doet ze dat.
En dan onthult ze ons haar geheime wapen. Informatie die ervoor heeft gezorgd dat een loopje in het donker vanaf dat moment nooit meer hetzelfde zal zijn.....Dit is was ze zei:
Als je in het donker je zaklamp vanaf ooghoogte maar voren schijnt (dit is essentieel!) dan kan je de ogen van alle 'night creatures' zien (!)
Zodra je 'oog-lamp' op een spin schijnt dan zie je zijn ogen als diamanten flikkeren. Spinnen hebben een smaragd groene kleur amfibieën een oranje en katachtige een gele twinkeling.
Ik vind het een bijzonder verhaal maar het heeft een beetje een te hoog Disney film gehalte. Ik besluit het te testen.
Ik schijn het licht van mijn hoofdlamp naast me in de jungle... En dan zie ik werkelijk honderden smaragd groene diamanten oogjes mijn kant op kijken...

  • 30 November 2014 - 11:51

    Marjo:

    Goed verhaal weer, ik had jullie koppies wel eens willen zien, xxx M

  • 30 November 2014 - 13:06

    Padre:

    Beste kids, toch nog ff gauw een spannend avontuur voordat jullie weer afreizen naar het kleine(frisse) Holland.
    Het lijkt wel een verhaal uit de Wizard off Oz, prachtig hoe dicht jullie weer bij de natuur hebben gestaan en alles eruit gehaald hebben wat er in zit, FANTASTICH!
    Hoop dat jullie goed geslapen hebben:)
    Maak er weer een mooie dag van, en voor straks succes met de voorbereiding van jullie terug reis, ook weer een spannend avontuur, we zien elkaar gauw weer!
    XX Hug Oesh Trotse Padre&Mar

  • 01 December 2014 - 10:06

    Lisanne:

    Wederom een heerlijk verhaal... kikkerlippen :)))) x nichtje

  • 02 December 2014 - 08:55

    BIGBRO:

    whahahah lekker einde!

  • 02 December 2014 - 13:38

    Joan:

    Hi lieve kinderen! Wat een avontuur hebben jullie weer beleefd, geweldig!
    Vandaag weer richting huis, het zal wel zijn omgevlogen!
    Alvast een hele goede reis en tot snel, en kleed je warm aan het is hier maar ongeveer 2 graden!

    Huggs and kisses en pootjes XXX
    Mam & Mup
    Puck en Lara

  • 05 December 2014 - 09:15

    Rens:

    Soms lees je berichten (verhalen) als mosterd na de maaltijd, maar het smaakt er niet minder om.
    Wederom beschrijf je de angstige avonturen met een gunstige afloop als een jongensboek.
    Rijk aan details en de geur van de wildernis is bijna te snuiven.
    Wanneer ga je weer weg ;)

    Groet van Rens.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Costa Rica, Sámara

Kelly

Dag lieve vrienden en familie! Leuk dat jullie mijn reisavonturen lezen!

Actief sinds 05 Dec. 2006
Verslag gelezen: 888
Totaal aantal bezoekers 61179

Voorgaande reizen:

29 Februari 2020 - 10 April 2020

Bali & Nieuw Zeeland

02 Maart 2019 - 22 Maart 2019

Colombia

05 Oktober 2018 - 26 Oktober 2018

Japan

25 November 2017 - 05 Januari 2018

Bali & Australië

18 November 2016 - 12 December 2016

Costa Rica 2.0

13 November 2015 - 05 December 2015

Vietnam

08 November 2014 - 03 December 2014

Costa Rica

04 April 2011 - 28 Juli 2011

Stage in Zuid- Afrika

14 April 2010 - 02 Augustus 2010

vrijwilligerswerk in Nepal!

Landen bezocht: