VREEMD - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Kelly Derkx - WaarBenJij.nu VREEMD - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Kelly Derkx - WaarBenJij.nu

VREEMD

Door: kellyderkx

Blijf op de hoogte en volg Kelly

13 Januari 2008 | Indonesië, Batavia

Als je een reizend leven leidt in een aziatisch land dan maak je een hoop dingen mee die 'vreemd' zijn.
Eigenlijk is alles hier vreemd..
Met vreemd bedoel ik; gek, schokkend, grappig, anders, ongewoon, dat meen je niet- vreemd!
Ik moet zeggen, alles went, ook 'vreemd'
Misschien wordt je zelf na een aantal weken ook een beetje gek, schokkkend, grappig, anders, ongewoon, dat meen je niet- vreemd..
Je past je vanzelf aan, aan de wereld waar je in leeft.
Ik vind het al heel wat dat ik nu pittig eten kan doorslikken, of dat ik een masterplasser ben in het aziatisch plassen. Dat ik niet meer gil of piep van een slang, haai, of ander unidentified insect.
Toch zijn er dingen in een land die altijd een beetje vreemd zullen blijven:

Laatst waren we aan het rondtoeren met een scooter op een eiland.
Er kwam een griezelige vent naast ons scooteren.
" There's a good viewing point over there, come on!"
Eh nee dank je vriend! we vinden het zelf wel!
De vriend bleef achter ons rijden tot we besloten om te stoppen en wachten tot hij weg ging. Zodra we stopten zei hij:" Now give me money because I have guide you!" Sorry? Onze eerste reactie was: "You give us money, we guide you! Vriend!" Mafketel...ieder zijn manier om aan geld te komen pff.

Een stukje verder reden we omhoog op een gigantische heuvel. (Zo'n 60 graden omhhoog heuvel)
We zien een vrouwtje van, ik schat zo'n honderd jaar oud, omhoog klimmen.
Het oude besje liep op d'r blote voetjes met een stapel bamboo hout in d'r gerimpelde armpjes...
Als Roos en ik langs haar scheuren denken we allebei; we zouden dat oudje ook wel even een liftje kunnen geven toch? Ja! waarom ook niet! We gaan vol in de remmen.
Terwijl ik beneden aan de berg achterblijf scheurt Kulap met piepende banden richting Granny.
Ik kijk vanaf de verte toe..
Het oudje kijkt geschrokken, "Do you want a lift granny?" (Ik lig in een scheur)
Ik zie granny een schijnbeweging maken en denk dat ze achterop stapt..en dan loopt het oude besje door op d'r blote voetjes! Ik snap er niks van! Ze moest nog zo'n eind omhoog!
Roos komt giechelend terug," NOu! ze wou niet!"
Nou dan niet! "In Nederland helpen wij de oudjes nou eenmaal Granny!" roep ik nog na.

Wat zou het zijn geweest? Was ze bang voor de flitsende rode scooter, was ze te oud om haar beentjes erover te gooien? Was ze bang voor blanke Roos, of misschien was het wel gewoon een hele rare vraag?....we will never know...een beetje VREEMD!

Een ander vreemd verhaal is dat van Spottie, dit verhaal valt in de catagorie 'schokkend-vreemd':

Als we aan het chillen zijn bij ons huisje komt ons buurmeisje voorbij gehuppeld. Ze draagt iets in haar armen..
Het lijkt een cavia..
Als ik beter kijk zie ik dat het een pupje is. De pup lijkt op een mini- koe, wit met zwarte vlekjes, nog geen 3 weken oud. Ze verteld ons zijn verhaal;
Haar vriend was aan het zwemmen in de zee toen hij een paar kinderen iets in het water zag gooien. Het was het koeienpupje...
Eerst dacht hij dat ze met hem speelden, maar toen het beestje niet meer boven kwam wist hij dat het fout was.
Hij heeft het beestje gered. Toen hij naar de kinderen ging om uitleg te krijgen over deze moord actie keken ze hem schaapachtig aan. De ouders van de kids stonden erbij en keken ernaar.
Toen ze in een shoppie melk voor het koetje gingen kopen vertelde het winkelvrouwtje dat die kinderen dat deden omdat het een evil- dog was!
Als de moeder evil is, dan zijn al de pups ook evil! Logisch toch?

Het verhaal is dagenlang in mijn hoofd blijven zitten.
Het geeft aan hoe verschillend culturen en mensen in een land kunnen zijn. En wat geloof met een mens kan doen.
Het lijkt wel of mensen soms hun verstand en gevoel kunnen uitzetten. Hoe kan je anders zo'n baby-pup in het water smijten?

Dit is een vreend land, met gekke, schokkende, grappige, andere, ongewone mensen.
Juist omdat alles zo anders is voel je zo vaak dankbaarheid voor de dingen thuis.
Kleine vanzelfsprekende dingetjes die je dagelijks tegenkomt.
Die kleine dingen mis je pas als je in zo'n ander land leeft;
Je bruine broodje kaas, warme douche, een w.c die zichzelf doorspoeld, Albert Heijn, je huisje.
En dan zijn er natuurlijk ook weer dingen van het vreemde land waar je van gaat houden;
De wisselkoers, rijst, banana pancakes, massages, de o zo blauwe zee, de temperatuur, eeuwig op je slippers.
Juist die verschillen maken het reizen zo bijzonder, je bekijkt alles van een andere kant. En dat kan heel leerzaam zijn.
Het maakt je opnieuw bewust van alles wat je in je leven hebt.
Al die 'vreemde' dingen en mensen maken deze reis uniek, zodat ik het nooit meer vergeet!

  • 13 Januari 2008 - 19:49

    Mama:

    Tja Kel...die mensen daar kunnen best wel wreed zijn...

    Je pakketje is trouwens van de week aangekomen!
    Ik heb het NIET opengemaakt...hoewel...er zit toch geen PUPPY in he????

    Liefs Mama, poot van Joep (leeft nog steeds)Xxx

  • 13 Januari 2008 - 19:59

    Rebecca:

    Hoi Kel.
    Lollige verhaaltjes hoor. ;)
    Ik snap niks van dat koeienpup gedoe... Maar toch zielig, en lollig door elkaar.
    Joep leeft nog steeds (ondanks mama's wrede gepiep: Aan het eind van de week ga ik naar de dokter met 'm!!) Maar Joep doet nog té "vrolijk".
    Ik hoop dat je 't leuk daar hebt, in Bali. :P Ik heb al je verhaaltjes gelezen.
    Maar wat een rare Granny's daar hè? :o
    Als ik jou was zou ik dat omaatje de rots af storten. :P
    Lol, grapje hoor! :)Ik vin het geinig dat je Roos nog steeds "Kulap" noemt.
    Ben benieuwd wat er in dat pakketje
    van jou zit. :)
    :o Me berichtje word nogal lang, nouja, boeiend. Heb nog veel vragen, maar dat vraag ik wel als je terug bent. :P
    Ik denk alleen dat je het in Thailand leuker vond dan hier, hè?
    Met Puck en Joep gaat het dus goed, en met mam en mij ook. 'K heb veel boeken gelezen, in de tijd dat je weg was, maar we missen je wel. 'K moet veel alleen naar school, enz. en ik mis KellyRebeccaSuzjesLeukedingenDoenDag. :(
    Ik hoop dat je gauw terug komt, ik heb alleen niet bij gehouden hoe lang je weg bent, maar ik denk nog vaan 2 weekies ofzo :P tell me????¿¿¿
    Mama zegt net dat m'n reactiue niet ene heel boek hoeft te worden, en dat ze niet zeker weet hoeveel er op zo'n ding kan, dus eindig ik mijn "boek" maar met een Happy End. :)

    Heeel Veeel Kuuusjeees Vaaan
    Muuupaaa :):):)

    P.s. LufJoe:)

  • 13 Januari 2008 - 22:29

    Gijs:

    Je laatste paar regels zijn echt geniaal!
    Ik vind je echt een heldin.
    xxxxxxxxxxxxx

  • 14 Januari 2008 - 11:35

    Isti:

    hey kelly

    TOP ! .. tja .. indonesie.. die mensen die daar wonen OF vandaan komen zijn uniek, leuk, lief, bijzonder, vreemd, grappig, leerzaam.. en buitengewoon bescheiden :P

    hahah .. ik ben zo blij dat je het zo naar je zin hebt.

    kus ist

  • 14 Januari 2008 - 12:59

    PAPA:

    Vreemd dat in een wildvreemland twee wildvreemde meiden,gekke ,leuke,enge rare,toffe,maffe vreemde avonturen maken.
    Vreemdgenoeg lekker doorgaan zo,en het schiet alweer lekker op.Toi Toi.
    Houd jullie goed.
    Gr papaver...xxx

  • 15 Januari 2008 - 09:31

    Monique:

    He Kelly, leuk te lezen dat je het daar zo naar je zin hebt. Maar gelukkig hebben we hier ook die leuke dingen zoals massages hoor ;-)... Maar ik geloof direct dat die beleving daar totaal anders (leuker) is. Heel veel plezier nog even en ik zie je in februari (als jij terugkomt ben ik op vakantie). Groetjes,
    Monique

  • 15 Januari 2008 - 11:51

    Ingrid:

    Hoi Kel! Heb eindelijk internet! Kan ik lekker thuis je leuke verhalen lezen! Heel veel plezier nog en tot over een paar weekjes! X Ing.

  • 16 Januari 2008 - 12:25

    Bigbro:

    hehe, moest lachen om de post van mam en mup, he mam, heb je een vuilnis zak op kel haar autostoel gelegd?

    Klinkt spannend kel, heb je weer een mail gestuurd.

  • 16 Januari 2008 - 12:25

    Bigbro:

    KellyRebeccaSuzjesLeukedingenDoenDag

    HAhahahahah steengoed mup

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Batavia

vrijwilligerswerk in Nepal!

Recente Reisverslagen:

19 Juli 2010

"Zen- Bootcamp"

10 Juli 2010

Geef mij maar olifanten...

25 Juni 2010

On top of the world

08 Juni 2010

Een nieuw avontuur

29 Mei 2010

Ik hou ervan
Kelly

Dag lieve vrienden en familie! Leuk dat jullie mijn reisavonturen lezen!

Actief sinds 05 Dec. 2006
Verslag gelezen: 169
Totaal aantal bezoekers 61157

Voorgaande reizen:

29 Februari 2020 - 10 April 2020

Bali & Nieuw Zeeland

02 Maart 2019 - 22 Maart 2019

Colombia

05 Oktober 2018 - 26 Oktober 2018

Japan

25 November 2017 - 05 Januari 2018

Bali & Australië

18 November 2016 - 12 December 2016

Costa Rica 2.0

13 November 2015 - 05 December 2015

Vietnam

08 November 2014 - 03 December 2014

Costa Rica

04 April 2011 - 28 Juli 2011

Stage in Zuid- Afrika

14 April 2010 - 02 Augustus 2010

vrijwilligerswerk in Nepal!

Landen bezocht: